OBAMA'NIN "SAĞLIK REFORMU"NUN ECZACILIK MESLEĞİ AÇISINDAN GENEL BİR DEĞERLENDİRMESİ

ABD’de Başkanlık seçimi döneminden bu yana gündemde olan; birçok tartışma yaratan ve karşıtlarının sokak gösterileri düzenlemesine sebep olan Barrack H. Obama’nın Sağlık Reformunun genel hatlarını ve eczacılık mesleği açısından kısa bir değerlendirmesini siz üyelerimizle paylaşıyoruz.

ABD Başkanı B.H. Obama’nın Sağlık Reformu’nun Eczacılık Mesleği Açısından Genel Bir Değerlendirmesi

ABD’de uzun zamandır süre giden Sağlık Reformu çalışmaları ve tartışmalarına ilişkin ülkemize yansıyan haberler daha çok reforma verilen tepkiye ve sigorta şirketlerinin muhalefetine ilişkindi. Demokrat Başkan Obama’nın ısrarlı olduğu reformun en önemli özelliği, sağlık sigortasının kapsamını genişletecek ve yoksullara da sağlık güvencesi sağlayacak olmasıydı. Reform 2009 Aralık ayında Senato’dan geçmişti, 21 Mart Pazar günü ise Temsilciler Meclisi’nde az bir oy farkıyla kabul edildi. Yasa tasarısı Beyaz Saray’a gönderildi fakat uzlaşıya yönelik bazı değişikliklerin tasarıya eklenmesi ve son küçük değişiklikler için Senato’ya gönderilecek.

Reform, temel olarak 32 milyon sigortasız kişinin sigorta kapsamına alınmasını öngörüyor ve sigorta şirketlerinin sağlık koşulları bahanesiyle insanların sigortalarını iptal etmesinin yasaklanması koşulunu getiriyor. İnsanların seçebileceği sigorta planları arasında devlet temelli poliçeler de bulunuyor. 50’den fazla kişi çalıştıran şirketlerin çalışanlarını sigortalatması zorunluluğu getiriliyor. Bu nedenle reform süreci, serbest piyasa uygulamasının beşiği olan Amerika Birleşik Devletleri gibi bir ülkede devlet müdahalesinin artması (özellikle sigorta şirketleri açısından) anlamına geldiği için reforma karşı yapılan gösterilerde verginin toplumsal niteliği ve devletin müdahalesinin sınırı eleştiriliyor.

Reforma ilişkin genel gelişmeler bu biçimde gerçekleşmişken reformun eczacılık alanına ilişkin getirdiği düzenlemeler çoğu eczacılık örgütü tarafından olumlu karşılandı.[i] Reforma ilişkin Uzlaşı Paketi’nin hazırlandığı dönemde; Amerikan Eczacılar Birliği’nin[ii] Reform’a ilişkin Senato ve Temsilciler Meclisi’ndeki ilgili kişilere bizzat gönderdiği ya da imzacısı olduğu mektuplarda dile getirdiği talep ve eleştirilerin dikkate alındığı görülüyor. Birlik söz konusu mektuplarda, ABD’deki sağlık sigortası sistemi Medicare’in D Kısmı[iii] kapsamına giren sigortalıların cepten ödedikleri miktarı azaltmaya yönelik çabaları desteklediklerini ancak yükü eczacılara kalabilecek olası mali ve idari giderler konusunda kaygılı olduklarını ve bu olası etkinin dikkate alınmasını istediklerini belirtmişti.[iv] Uzlaşı Paketi’nde ise bu talebin dikkate alındığı, tasarıdaki dilin netleştirildiği ifade ediliyor.[v] Bunun yanı sıra, ABD’de eyaletler düzeyinde yürütülen, düşük gelirli bireylere ve ailelere yönelik sağlık yardımı sistemi olan Medicaid programı kapsamında jenerik ilaçlar için yapılan geri ödemede ortalama üretici fiyatı (Average Manufacturer Price-AMP) formülünün kullanılmasının desteklendiği ancak bu konudaki düzenlemelerin mükemmel olmadığı söylenmişti. Uzlaşı Paketi’nde ise ortalama üretici fiyatının daha düzgün bir hale getirildiği belirtiliyor.[vi] Öte yandan, Amerikan Eczacılar Birliği’nin taleplerinde çokça vurguladığı meslek hakkına ilişkin yeni bir düzenleme olan İlaç Tedavisi Yönetimi’nde [Medication Therapy Management] net olarak belirtilenin sadece bu uygulamada görev alanlara ödeme yapılacağı olması nedeniyle, ya tepkisiz karşılandı ya da olumsuz bulundu.[vii] Birlik’in mektubunda bu konunun özellikle üzerinde durulmuş ve eczacıların verdikleri hizmetlerin yasada ya da yönetmelikte net bir biçimde ifade edilmesi önerilmişti.[viii] Bunun yanı sıra, Birlik yine eczacılık mesleğinin görünmez kılınmasına hizmet eder biçimde mesleğin temel taşlarından biri olan ilaç hazırlama-birleştirme işleminin genel olarak üretim kavramının içinde yer almasına karşı çıkmış ve iki işlemin yasal düzenlemelerde ayrı ayrı tanımlanmasını talep etmişti.

Sağlık alanında reformları içeren yasa teklifinin Temsilciler Meclisi’nden geçmesinin ardından yapılan ilk değerlendirmeler yukarıda ifade edilmeye çalışıldığı biçimde oldu. Amerikan Eczacılar Birliği’nin daha önce sunduğu önerilerde öne çıkan meslek hakkı, eczacıların verdikleri hizmetler için ödeme yapılması ve mesleğe görünürlük kazandıracak yasal güvencelerin sağlanması yönündeki taleplerin ne ölçüde karşılandığına yönelik kapsamlı bir değerlendirme henüz mevcut değil.

Bu metin hazırlandıktan sonra, Obama’nın imzalamasının ardından Sağlık Reformu yasalaşmıştı. Ancak Senato aşamasında Cumhuriyetçiler’in gündeme getirdiği iki usul hatası nedeniyle Yasa Tasarısı Temsilciler Meclisi’nde yeniden oylanacak. (http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8586492.stm)

[i] http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Health_Care_Reform&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=22811 [ii]  ABD’de 62.000’den fazla üyesi bulunan, uygulama eczacılarını, farmasötik alanında çalışan bilim insanlarını, eczacılık öğrencilerini ve eczane teknisyenlerini temsil eden eczacılık örgütü. [iii]  Medicare Part D’ye ilişkin bütünlüklü bir bilgiye http://en.wikipedia.org/wiki/Medicare_Part_D linkinden ulaşılabilir. [iv] http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Government_Affairs&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CONTENTID=22016 [v] http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Health_Care_Reform&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=22809 [vi] http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Health_Care_Reform&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=22811 [vii] http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Health_Care_Reform&Template=/CM/ContentDisplay.cfm&ContentID=22809 [viii]  http://www.pharmacist.com/AM/Template.cfm?Section=Government_Affairs&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CONTENTID=22016

Kaynak: Dünyada Ne Var Yok Mart Bülteni